Skip to content

Mourinho puji Ronaldo

27/05/2010

Jose Mourinho tampaknya sudah tidak sabar untuk melatih Real Madrid. Pakar taktik Portugal itu berulangkali memberitahu  rancangannya melatih Real. Setelah melayangkan amaran untuk Raul Gonzalez, dia kini memuji Cristiano Ronaldo.

Bekas pelatih FC Porto dan Chelsea itu menyatakan sangat tertarik untuk melatih Ronaldo. Mourinho menyebut Ronaldo sebagai striker yang sejati. Dia juga berharap agar Ronaldo menjaringkan lebih banyak gol musim depan.

“Cristiano adalah pemain sejati. Kami berdua orang Portugal. Dia adalah pemain terbaik di dunia dan saya adalah salah seorang jurulatih terbaik di dunia. Saya menginginkan banyak gol darinya,” ujar Mourinho, seperti disiarkan Soccernet.

Mourinho juga menyatakan, dengan prestasi luar biasa yang selalu ditampilkan Ronaldo membuat Mourinho tidak khuatir dengan kehidupan peribadi mantan sayap Manchester United itu. Kebetulan dia sering sekali diberitakan berganti-ganti teman wanita.

“Tidak ada yang boleh mengkritik dia boleh berhibur dengan Paris Hilton atau dia pergi ke Los Angeles hanya untuk membeli Ferrari. Sebab, pemain yang berlatih dan bermain seperti dia, itu berasal dari planet lain,” puji The Special One, julukan Mourinho.

Selain itu, ketika diwawancara Marca, Mourinho menyatakan dirinya adalah sosok jurulatih yang sesuai dengan keperluan Real. Dia yakin mampu membawa Los Blancos (julukan Real) kembali merasakan menjuarai pada Liga Champions.

Dia juga menyatakan Ronaldo saat ini adalah sosok yang tidak bahagia. “Cristiano tidak bahagia kerana dia gagal merebut satu gelar pun di musim ini. Padahal, dia adalah seorang pemenang dan selalu inginkan juara,” kata Mourinho.

Di sisi lain, Ronaldo sendiri pernah menyatakan bahawa dirinya ingin dilatih Mourinho di Real. Meski kedua orang asal Portugal tersebut sempat terlibat saling tuding pada 2007, saat Mourinho di Chelsea dan Ronaldo di United.

“Dia adalah jurulatih yang istimewa. Dia telah menunjukkan bahawa dia daalah seorang jurulatih terbaik di dunia dan mungkin orang banyak yang tidak suka padanya kerana dia berada paling atas, berkarakter, serta seorang yang istimewa,” kata Ronaldo kepada Sky Sport.

“Kami cukup kecewa musim ini kerana tidak memenangkan apapun. Pasukan seperti Real harus memenangkan sesuatu setiap tahun, tapi Barcelona memang sedang berada pada saat terbaiknya. Mereka sedikit lebih kuat dari kami,” kata Ronaldo.

Sementara itu, ada sedikit halangan dalam upaya Real mendapatkan Mourinho ke Santiago Bernabeu. Apalagi kalau bukan pampasan pemutusan kontrak. Presiden Inter Massimo Moratti tidak mahu melepas kalau Real tidak membayar EUR 16 juta.

From → Sukan

Comments are closed.

%d bloggers like this: