Skip to content

Piala Dunia berdepan ancaman mogok

13/05/2010
mandela_world_cup

Presiden Afrika Selatan Jacob Zuma mendesak para operator teksi dan buruh yang mogok kerja dalam beberapa hari terakhir, untuk menghentikan aksi mereka agar tidak mengacaukan Piala Dunia 2010.

Dalam sebuah wawancara dengan jaringan televisyen  nasional SABC, Zuma mengatakan, dalam budaya Afrika tidak bagus  untuk berkelahi ketika ada tamu yang bertandang.
“Ini budaya kita, kita selalu menghargai tamu dan ketika tamu pulang kita boleh  mengatakan oke, mari kita selesaikan urusan kita,” kata Zuma ketika ditanya mengenai rangkaian tunjuk perasaan  yang terjadi sebulan sebelum berlangsungnya pesta yang paling dinanti dunia.

Aksi mogok para pekerja pada perusahaan penagngkuta  milik negara, Transnet, akan memasuki hari keempat hari ini. Dalam aksi yang melumpuhkan pelabuhan dan perjalanan kereta api tersebut, para pekerja menuntut kenaikan gaji.

Sementara operator teksi menuntut agar sistem pengangkutan bas yang baru dilancarkan sebelum berlangsungnya Piala Dunia dihapuskan.

Masalah tersebut, ditambah dengan aksi-aksi protes yang seringkali berakhir dengan kekerasan kerana rendahnya tingkat kesejahteraan warga, menyebabkan kekhuatiran bahawa acara  tersebut akan terganggu dan membuat malu Afrika Selatan sebagai negara Afrika pertama yang menjadi tuan rumah Piala Dunia.
Pekerja berhak untuk mogok kerja sementara pemerintah tidak boleh meminta mereka untuk menerima jumlah gaji yang ditawarkan kerana adanya Piala Dunia.

Namun meski masalah tersebut tidak bisa diselesaikan pada waktunya, para pekerja hendaknya kembali bekerja selama berlangsungnya Piala Dunia sehingga kejohanan tersebut berjalan lancar, katanya.

“Ini adalah kesempatan, Piala Dunia belum pernah datang ke Afrika, ini yang pertama. Benua ini menunggu untuk menghormati mereka, untuk menerima tamu yang datang,” ujarnya.

“Saya pikir kita tidak akan mengecewakan penduduk benua ini. Itu sebabnya saya tekankan bahwa jika anda tengah dikunjungi tamu, anda tidak akan bertengkar di dalam rumah, terutama jika anda tahu tamu itu hanya akan menginap semalam,” katanya.

Sekitar 250.000 penggila sepak bola diperkirakan datang ke Afrika Selatan selama berlangsungnya Piala Dunia. Sebanyak 100.000 orang lainnya akan datang dari negara Afrika lain.

From → Sukan

Comments are closed.

%d bloggers like this: