Skip to content

Terkini, Maurinho akan kembali ke liga Inggeris

07/05/2010

Jose Mourinho, menyatakan, ia mungkin bertahan di San Siro pada musim depan. Namun, menurut jurulatih Inter MIlan itu, ia pasti akan kembali melatih kelab Liga Inggeris  suatu masa  nanti.

Mourinho melatih Inter pada 2008. Sayangnya, sampai sekarang ia masih sulit berdepan  dengan lingkungan sosial  bola Itali. Dalam sejumlah kesempatan, Mourinho terlibat perang mulut dengan sejumlah tokoh Serie A.

Situasi mulai berubah setelah Mourinho membawa Inter ke final liga juara musim ini. Mourinho mendapat pengakuan dari media dan sejumlah tokoh  bola Itali sebagai pelatih genius yang menyelamatkan Serie A di pentas Eropah.

Namun, ia sudah kecewa. Dalam sejumlah kesempatan, Mourinho mengatakan tidak menyukai bola Itali dan ia bertahan di Inter hanya demi alasan pekerjaan. Selain itu, ia juga selalu menyebut Liga Inggeris  adalah liga impian yang ingin ditaklukkannya lagi.

Hal itu membuat masyarakat  bola Itali, terutama Inter dan “Interisti”, khuaatir sepeninggal an Mourinho Inter akan kembali kosong, terutama di panggung Eropah. Namun, Mourinho menegaskan, bila  pun ia pergi, warisannya di Inter akan bertahan lama.

“Saya tinggal di England selama tiga tahun (ketika melatih Chelsea 2004-2007) dan saya tahu pasti akan kembali ke sana. Bila? Tak seorang pun tahu,” beritahu Mourinho.

“Saya boleh pergi ke kelab mana saja. Chelsea adalah pasukan yang bagus. Namun, saya adalah jurulatih  bola dan bukan jurulatih  Chelsea,” ujarnya.

“Ini adalah pasukan yang tetap boleh  bekerja dengan baik, siapa pun yang menanganinya. Apakah ada kemungkinan saya bertahan? Ya,” tambahnya.

Sementara itu, media-media Itali, Inggeris, dan Sepanyol hingga saat ini masih meyakini bahawa musim depan Mourinho akan bergabung dengan Real Madrid dan selepas  itu baru kembali ke Liga Inggeris. (DM)

From → Sukan

Comments are closed.

%d bloggers like this: