Skip to content

Tentera AS terlalu gemuk untuk berperang

02/05/2010

WASHINGTON: Amerika Syarikat kini berdepan dengan masalah di mana pemuda-pemudanya terlalu gemuk dan ini menimbulkan masalah untuk berperang.

Lebih seperempat pemuda AS sekarang terlalu gemuk untuk berperang, tulis dua bekas komandan tentera seperti yang disiarkan d “Washington Post” dan “BBC”.

Mereka mengatakan masalah kegemukan paling banyak menjadi penyebab kegagalan dalam perekrutan anggota tentera dibandingkan masalah kesihatan lain.

Mereka meminta kongres membuat undang-undang agar anak-anak Amerika mendapat standard yang lebih baik di sekolah, dengan jumlah garam, gula dan lemak yang lebih sedikit.

John Shalikashvili dan Hugh Shelton, bekas kepala staf angkatan bersenjata, menulis: tahap kegemukan mengancam kesihatan Amerika pada umumnya dan masa depan kekuatan tentera.

“Dari sisi pandangan keamanan nasional kami menganggap masalah ini sangat serius, sehingga kami dan lebih 130 jenderal serta pejabat tentera senior mendesak kongres untuk meloloskan undang-undang baru tentang zat makanan anak,” tambah para jeneral.

Peringatan ini dikeluarkan disaat muncul kekhuatiran bahawa kegemukan di kalangan anak-anak kini menjadi “epidemi” di mana satu dari tiga anak muda Amerika mengalami masalah itu.

Shalikashvili dan Shelton mengingatkan kembali peraturan makan siang sehabis sekolah yang berlaku tahun 1946, yang mengakui bahwa zat makanan buruk mengurangi jumlah calon tentaea.

“Kita harus bertindak, seperti saat setelah Perang Dunia II, untuk memastikan anak-anak kita boleh membela negara ini nanti, jika diperlukan.”

Satu laporan menyebut bahwa tahap kegemukan di Amerika Serikat meningkat dalam satu tahun terakhir. Penelitian Yayasan bagi Kesehatan Amerika dan Robert Wood Johnson menemukan bahawa tahap kegemukan di kalangan orang dewasa di 23 negara meningkat, tetapi tidak ada negara yang tahap kegemukannya turun.

From → Dunia

Comments are closed.

%d bloggers like this: